Bergen Triathlon – Seier!!

Jeg var noe skeptisk til formen i forkant av konkurransen men det var det tydligvis ingen grunn til. Starten gikk bedagelige klokken 10 og jeg startet bra og svømte i front til ca. 600 meter. Etter runding av bøyen ble jeg anpusten og ufokusert, som igjen resulterte i skeivsvømming. Opp av vannet var tiden 33 min og absolutt godkjent.

Ut av skiftesonen var jeg nr. 2 og etter 5 min var jeg i front. Beina føltes tunge ut, med antydning til krampe i leggen. I tillegg slett jeg med brekninger etter jeg kom opp fra vannet. Temperaturen var 11 grader og det regnet. Lite tydet på at dagen ville bli så bra som den ble. Jeg måtte bruke mitt tips nr. 9 i et tidligere innlegg. Vær glad og fornøyd. Det er ingen poeng å dra til Bergen for å syntes synd på meg fordi det regnet. Jeg holdt greit trøkk og natrulig nok syklet jeg hele tiden forbi triathletene som var med på fulldistansen. Igjen fant jeg raskt ut at tidsestimatene var for optimistiske. Sykkeletappen var betydelig mer kuppert enn jeg tenkte. Etter en av de to rundene logget jeg nesten 600 høydemeter (som jeg i forkant trodde var den totale stigningen for syklingen). Pga veiarbeid ble det litt omsykling som førte til at halvdistansen ble litt for lang og fulldistansen litt for kort. Den siste km ble jeg tatt igjen og kom inn til skiftesonen 2 meter bak første mann. Jeg brukte rundt 2 t og 46 min på de 91 km og er helt ok fornøyd med det. Snittpuls på 161 BPM og 230 Watt er nesten idenstisk med IM Mallorca. All data ligger her:  Bergen Triathlon sykkeldelen by allanhov at Garmin Connect – Details.

Pga høyere effektivitet i skiftesonen kom jeg ut på løpingen raskere han som kom inn før meg. Løpeløypen var 2 x 10,5 km runder der du løper frem og tilbake på samme vei. Også denne trodde jeg var flat, men tok grundig feil da løpeløypen var relativt kuppert. På 5,25 km var det første vending og følte at beina var blitt helt greie etter en tung start på løpingen. På tilbakeveien møtte jeg andremann og han lå drøye to min bak. Etter 10,5 km var han 6 min bak og da visste jeg at ingen kunne ta meg igjen. Den siste halvdelen gikk veldig bra og beina var knallgode. Det var et utrolig kick å ligge først. Det var rett og slett vanvittig moro. I mål kom jeg brølende inn på 4 t og 50 min og ca. 13 min før nr. 2. Jeg har aldri vunnet noe triathlon før. Har aldri vært i nærheten en gang heller. Seieren har selvsagt sammenheng med at det var 19 startende menn (og 75 i fulldistansen), men allikevel ikke verst.

Frank Denis Kristiansen vinner fulldistansen på utrolig 9:14. Gratulerer!

Morgan Hovden i sin aller første triathlon og kommer inn i god stil på 6 t og 15 min

Bergen Triathlon var et greit organisert triathlon, men kunne ha merket løypene litt bedre. De som skal ha skryt var funksjonærene som var svært hjelpsome og heiende 🙂 Min supportgjeng «Team Hovda Triathlon» var uvurdelig god støtte!

Publisert av

triallan

I am a 33 year old PRO triatlete. My goal is to swim, bike and run as fast as possible, and enjoy the journey. All my adventures and triathlon related stuff is well documented on this blog.

6 kommentarer til “Bergen Triathlon – Seier!!

    1. Jeg får si gratulerer selv med en svært god triathlon debut! 5 t på en såpass hard løype er veldig bra. Tidene våre var veldig jevne og jeg tror absolutt du kan matche tiden min til neste år. Flott blogg du hadde forresten. http://supereple.blogspot.com/ Den skal jeg følge med på.

Legg igjen en kommentar